Uuden vuoden lupauksena hyvinvoinnin lisääminen

with Ei kommentteja

Yhteistyössä: Tunnetaitoja lapselle

Voisiko sinun uuden vuoden lupauksenasi olla hyvinvoinnin lisääminen? Enkä nyt tarkoita lasten tai koko perheen hyvinvointia, vaan nimenomaan sinun hyvinvointiasi.

Tutustuimme Tunnetaitoja lapselle -sivuston kautta Maaretta Tukiaisen Hyvän mielen vuosi -tehtäväkirjaan, joka on kalenterimuotoon koottu tuhti tieto- ja tehtäväpaketti hyvän mielen taidoista. Viikoittaisten tehtävien tavoitteena on hyvinvoinnin lisääminen aihealue kerrallaan.

Ajan nopea kuluminen on lapsiperhearjen kliseinen totuus. Välillä aika kuluu niin nopeasti, ettei meinaa itse pysyä vauhdissa mukana. Lasten tarpeiden, uusien taitojen, kehitysvaiheiden, aamukiukkujen, murheiden ja ihastuttavien oivallusten luomassa viidakossa vanhempi saattaa kadottaa itsensä.

Kuka minä oikein olenkaan? Mitä muuta olen kuin vanhempi? Minkälaisia toiveita, tavoitteita ja unelmia minulla on?

Nämä kysymykset eivät välttämättä todellakaan ole mielessäsi, kun yrität pitää huolta siitä, että lapsilla on säänmukaiset vaatteet päällä eikä kenenkään hammaslääkäriaikaa ole unohdettu. Vanhemman on kuitenkin tärkeää pitää huolta myös omista voimavaroistaan jo senkin vuoksi, että vanhemman hyvinvoinnin lisääminen vaikuttaa positiivisesti koko perheen hyvinvointiin.hyvinvoinnin lisääminen

Mikä on Hyvän mielen vuosi?

Hyvän mielen vuosi on suositun Hyvän mielen taidot -kirjan tehtäväkirjajatko-osa. Kirja on jaettu teemoihin kuukausittain ja tehtäviin viikoittain. Jokaisen viikon tarkoituksena on hyvinvoinnin lisääminen askel kerrallaan.

Hyvän mielen vuosi -tehtäväkirjaa täytetään vuoden ajan, mutta kirja ei ole kalenterivuoteen sidottu. Kirjaan merkataan itse päivämäärät, joten sen voi aloittaa missä kohtaa vuotta tahansa. Uuden vuoden alku kuitenkin tarjoaa mainion tilaisuuden aloittaa hyvinvoinnin lisääminen tammikuun ensimmäisenä päivänä.

Tykkään erityisesti siitä, että tehtäväkirja on tavoitesuuntautunut. Kirjan täyttäjä määrittelee itse tavoitteensa, jota kohti kuljetaan pienin askelin. Tavoite pidetään mielessä kirjan jokaisella aukeamalla, ja Tukiainen korostaa kirjassa pienten askelten tärkeyttä.

Kirja on visuaalisesti silmää miellyttävä, ja visuaalisuutta on käytetty oivaltaen hyödyksi muun muassa eri tehtävätyypeissä, mikä tekee kirjasta mielenkiintoisen. Tekee mieli kurkistaa, minkälaisia tehtäviä seuraavalla aukeamalla on!

Kenelle Hyvän mielen vuosi -tehtäväkirja sopii?

Hyvän mielen vuosi -tehtäväkirja sopii kenelle tahansa, joka haluaa kehittää itseään, saada arkeen ja mieleen järjestystä ja elää enemmän itsensä näköistä elämää. Kirjan tehtävät ovat täyttä asiaa, mutta niitä voi täyttää rennolla otteella.

Jäin miettimään sitä, että vuosi on melko pitkä aika intensiiviseen itsensä työstämiseen. Ei varmasti kuitenkaan haittaa, vaikka välillä pitäisi muutamia viikkoja taukoa. Kirjassa myös luvataan, että sitä ei tarvitse täyttää järjestyksessä, vaan järjestyksen voi halutessaan määritellä itse.

Jotta kirjan täyttäminen ei jäisi yhteen kertaan, suosittelen tekemään siitä itselle rutiinin. Miltä kuulostaisi esimerkiksi 15 minuuttia omaan itseen keskittymistä ennen nukkumaanmenoa hektisen päivän päätteeksi?

Hyvän mielen vuosi -kirja soveltuu erityisesti sellaiselle vanhemmalle, jolla on riittävät voimavarat itsenäiseen työskentelyyn. Uupumuksen, masennuksen tai muiden mielenterveyden ongelmien kanssa painiskeleva ei välttämättä saa kirjasta kaikkea hyötyä irti. Kuten kirjassa todetaan, voi sitä toki täyttää myös yhdessä ammattihenkilön kanssa!

hyvinvoinnin lisääminen
Lähde: Hyvän mielen vuosi
Aloita hyvinvoinnin lisääminen nyt ja tilaa itsellesi Hyvän mielen vuosi Tunnetaitoja lapselle -sivustolta 10 % alennuksella koodilla ”familyboost”.

Lue myös:

Vanhemman jaksaminen: Miten kasvattaa vanhemmuusvoimia?

Uupumus vai masennus – milloin huolestua väsymisestä?

Tutustu myös:

Tutustu Hyvän mielen vuosi -tehtäväkirjan lisäksi näihin Maaretta Tukiaisen hyvän mielen tuotteisiin:

Lue lisää: Hyvän mielen vuosi

Katso esittelyvideo Hyvän mielen vuosi -tehtäväkirjasta.


Mitä ajatuksia teksti herätti sinussa? Kommentoi alle! Jos ajattelet kirjoituksesta olevan hyötyä muillekin, jaa sitä eteenpäin! FamilyBoostia voi seurata myös Facebookissa ja Twitterissä. Mukavaa, kun löysit seuraamme!

Kerro kaverille:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Follow Julia Pöyhönen:

Julia Pöyhönen on perheiden kanssa työskentelyyn erikoistunut psykologi.

Kommentoi

css.php