Läksyt osa I/II: Miten luoda toimiva läksyrutiini?

Läksyt, tuo jokapäiväinen rutiini koululaisten perheissä. Helpoimmillaan läksyrutiini on yksi rutiini muiden joukossa, ja lapsi tekee läksyt ilman sen kummempia taisteluita. Ei ole kuitenkaan lainkaan tavatonta, että läksyjen tekeminen aiheuttaa päivittäistä päänvaivaa. Näin kouluvuoden aluksi on hyvä pysähtyä pohtimaan, miten läksyt saisi sujumaan.

Syitä läksyjenteon takkuamiseen voi olla monia. Erilaiset keskittymisen pulmat ovat tyypillisiä läksyjenteon hankaloittajia. Aina kyse ei suinkaan ole mistään keskittymishäiriöstä, mutta lapsi voi silti kaivata apua pystyäkseen vielä koulupäivän jälkeen suuntaamaan täyden tarkkaavaisuutensa kotitehtävien tekemiseen. Tässä tekstissä on vinkkejä siihen, miten tukea läksyjentekoa sellaisen lapsen kohdalla, jonka on syystä tai toisesta vaikea keskittyä läksyjen tekemiseen.

Luo selkeä rutiini

Kun läksyihin keskittyminen on vaikeaa, lasta usein auttaa se, että vanhempi auttaa läksyjentekotilanteen jäsentämisessä. Aivan ensimmäiseksi on syytä luoda selkeä läksyjentekorutiini. Juttele läksyjen tekemisestä lapsen kanssa rauhallisessa tilanteessa, kun lapsi on riittävän virkeä. Viestitä lapselle, että olet hänen puolellaan ja haluat auttaa häntä saamaan läksyjenteon sujumaan.

Milloin: Miettikää yhdessä, milloin lapsi tekee läksyt. Mikä on lapsen oma toive ja mikä on sinun ajatuksesi vanhempana? Monesti toimiva rutiini on, että lapsi syö koulupäivän jälkeen välipalaa ja tekee sitten läksyt. Mikäli lapsi tarvitsee vanhemman apua läksyjenteon aloittamiseen ja läksyjen tekemiseen, miettikää, mikä olisi teidän arkirutiiniinne sopiva aika. Mikäli lapsen on vaikea keskittyä läksyjen tekemiseen, on tärkeää, että hän on riittävän virkeä läksyt tehdessään: läksyjä ei kannata ruveta tekemään nälkäisenä tai viimeiseksi illalla.

Miten: Miettikää sitten, millaista apua lapsi tarvitsee saadakseen läksyt tehtyä. Onko vanhempi koko ajan lapsen vieresssä vai tarvittaessa käytettävissä? Monelle lapselle juuri läksyjen aloittaminen on se kaikista hankalin kohta, ja moni tarvitsee apua päästäkseen läksyjenteon alkuun. Muista, että moni lapsi tarvitsee apua läksyjen kanssa! Lapsi oppii kyllä itsenäisempää työskentelyä ajan kanssa, mutta juuri nyt hän ei ehkä siihen vielä pysty ja tarvitsee sinun apuasi.

Missä: Sopikaa myös, missä lapsi tavallisesti tekee läksyt: ruokapöydän ääressä, omassa huoneessaan, iltapäiväkerhossa?

Kirjoittakaa ylös, mitä olette sopineet! Siten voitte palata sopimukseenne puheessa myös myöhemmin.

Selkeä läksyrutiini auttaa sekä lasta että vanhempaa: kun tiedätte jo etukäteen, milloin, miten ja missä lapsi läksyt tekee, ei läksyjen tekemistä tarvitse joka päivä miettiä erikseen.

Strukturoi ja visualisoi

Pelkkä selkeä läksyrutiini ei välttämättä aina riitä. Joidenkin lasten on vaikea keskittyä läksyjen tekemiseen toimivasta rutiinista huolimatta. Tämä vaatii vanhemmalta luovuutta: miten saada läksyt kunnialla tehtyä kun lapsen ajatukset harhailevat siellä täällä ja hän on levoton kuin hänellä olisi muurahaisia pöksyissä?

Pilko läksyt osiin. Kun lapsen on vaikea keskittyä, läksyjen tekeminen saattaa tuntua valtavalta epämääräiseltä ponnistukselta. Auta lasta pilkkomalla läksyt pienempiin palasiin. Aseta välitavoitteita ja sanoita lapsen edistymistä. ”Tänään sinulla on nämä neljä tehtävää läksynä”, ”Vau, olet tehnyt jo kaksi neljästä tehtävästä! Enää kaksi tehtävää jäljellä”. Voit auttaa lasta palauttamaan harhailevan huomion takaisin läksyihin muistuttamalla rauhallisesti, että nyt hän on tekemässä läksyjä eikä luomassa taidetta kumitusroskasta tai rakentamassa vuosisadan paperilennokkia: niiden aika on sitten, kun läksyt on tehty.

Tarvittaessa voitte pitää pienen tauon läksyjenteon lomassa. Voitte asettaa tavoitteeksi, että lapsi tekee läksyjä esimerkiksi 10 minuuttia keskittyen, jonka jälkeen hän on ansainnut muutaman minuutin tauon. Tauon aikana lapsi voi nousta ylös ja liikkua tai käydä vaikka juomassa lasin vettä.

Käytä kuvia apuna. Yksinkertaistettuna ohjenuorana voisi pitää, että esitä kuvallisessa muodossa kaikki, mitä voit. Pelkät sanat menevät usein levottomalta lapselta ohi korvien. Piirrä paperille niin monta laatikkoa, kuin lapsella on kotitehtäviä tehtävänä. Kun lapsi on tehnyt yhden tehtävän, hän värittää laatikon tai laittaa siihen ruksin. Kun lapsi näkee läksyt visuaalisessa muodossa ja pystyy seuraamaan edistymistään, hänen on helpompi keskittyä tehtävien tekemiseen.

Kehu ja kannusta

Kun lapsen on vaikea keskittyä läksyihin ja saada niitä sen vuoksi tehtyä, saattaa tämä olla myös vanhemmalle äärimmäisen turhauttavaa. Keskittymättömyydestä moittiminen ei kuitenkaan auta lasta keskittymään paremmin, joten on löydettävä toisenlaisia keinoja antaa lapselle hänen työskentelystään palautetta. On tärkeää, että kehut lasta, kun hän saa läksyt tehtyä ja silloinkin, kun huomaat hänen yrittävän parhaansa. Tällöin lapsella vahvistuu kokemus, että hän osaa ja pystyy, kun vain kovasti yrittää. Mikäli lasta on todella vaikea motivoida läksyjen tekemiseen, voitte sopia jostakin pienestä palkinnosta esimerkiksi muutaman viikon ajalle: jos lapsi tekee läksyt sopimallanne tavalla, hän saa raksin ja viisi raksia kerättyään jonkin pienen palkinnon, kuten lautapeli-illan vanhemman kanssa tai valitsemansa jälkkärin.

läksyt

***

Jatkamme läksyteemasta vielä myöhemmin ja esittelemme apukeinon, jonka avulla lasta voi auttaa tehokkaasti oman toiminnan ohjaamisessa.

Mikäli epäilet, että lapsellasi on keskittymisvaikeuksia tai läksyjen tekeminen haukkaa kohtuuttoman suuren palasen illoistanne, on hyvä pohtia ulkopuolisen avun hakemista. Ole yhteydessä lapsen opettajaan, niin voitte yhdessä miettiä, miten edetä!

Lue lisää:

Miten tukea lapsen sinnikkyyden kehittymistä?
Miten vanhemmat voivat tukea koululaista?

 

Kerro kaverille:
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
Follow Psykologi Heidi Livingston:

Heidi Livingston on perheiden kanssa työskentelyyn erikoistunut psykologi.

Kommentoi

css.php