49 lausetta, joilla rauhoitat ahdistuneen lapsen!

with Ei kommentteja

Haluatko kasvatusrepertuaariisi lauseita, joiden avulla rauhoitat ahdistuneen lapsen? Lapsen ahdistuskohtaus voi olla vanhemmalle hyvin hämmentävää ja huolta herättävää. Koska ahdistus ja paniikki ovat niin voimakkaita kehollisia tunteita, lapsi voi kuvitella esimerkiksi kuolevansa kohtauksen aikana. Vanhemmalta tarvitaan uskomatonta kykyä pysyä rauhallisena, jotta lapsikin vakuuttuu siitä, ettei hänellä ole hätää.

Ahdistuneiden lasten hoitoon erikoistunut psykologi Katri Rockas kirjoitti aiemmin blogissamme lapsen peloista ja ahdistuksesta sekä siitä, miten vanhemman on hyvä reagoida lapsen ahdistukseen.

Miten sitten rauhoitat ahdistuneen lapsen? Mitä vanhempi voisi sanoa tai tehdä ahdistuskohtauksen aikana sellaista, mikä auttaisi lasta?

Renee Jainn on tehnyt upean kattavan listan, jonka avulla rauhoitat ahdistuneen lapsen. Näiden 49 lauseen avulla tiedät täsmälleen mitä sanoa ja tehdä lapsesi ahdistuksen aikana.

rauhoitat ahdistuneen lapsen
Näiden lauseiden avulla rauhoitat ahdistuneen lapsen!

Näiden lauseiden avulla rauhoitat ahdistuneen lapsen

1. ”Voitko piirtää sen?” 

Piirtäminen ja muu taiteilu auttaa lasta käsittelemään ahdistukseen liittyviä ajatuksia ja tunteita, joita on vaikea sanoittaa.

2. ”Rakastan sinua. Olet turvassa.”

Ahdistunut lapsi kokee olevansa vaarassa. Oman vanhemman rauhoittelu ja kiintymys on kaikista voimakkain turvantuoja lapselle.

3. ”Puhalletaan leikisti jättimäistä ilmapalloa. Otetaan oikein syvään henkeä ja puhalletaan niin, että lasketaan samalla viiteen.”

Syvähengitys on tehokas tapa rauhoittaa hälytystilassa oleva keho. Kuitenkin lapsen voi olla vaikea keskittyä hengittelyyn, joten häntä voi houkutella siihen mielikuvan ja leikin avulla.

4. ”Sano perässä: ”Minä pystyn tähän”. Sano se 10 kertaa voimistuvalla äänellä!”

Uskomme siihen, mitä me ajattelemme. Itsensä voi siis ylipuhua toimimaan haluamallaan tavalla.

5. ”Mistä luulet, että se johtuu?”

Etenkin isompien lasten kanssa on hyvä pohtia syitä tunteiden takana, jolloin niitä on myös helpompi säädellä.

6. ”Mitä sen jälkeen tapahtuu?”

Jos lapsi jännittää tulevaa tapahtumaa, auta häntä säätelemään ahdistuksen tunnetta kuvittelemalla, mitä jännittävän tilanteen jälkeen tapahtuu. Ahdistus usein luo harhakuvan, jossa ahdistusta aiheuttavan tilanteen jälkeinen elämä katoaa.

7. ”Olemme pysäyttämätön tiimi.”

Pienillä lapsilla eroahdistus vanhemmasta voi olla hyvin voimakasta. Luo lapselle mielikuva siitä, että toimitte vahvana tiiminä silloinkin, kun et ole paikalla.

8. Tehdään taisteluhuuto: ”Olen soturi!” ”Olen voittamaton!” ”Varo maailma, täältä tullaan!”

Huutaminen vapauttaa endorfiineja ja syrjäyttää niillä pelon tunteen. Se voi myös olla hauskaa!

9. ”Jos sinun tunteesi olis hirviö, miltä se näyttäisi?”

Kun epämääräisestä tunteesta tehdään konkreettinen, lapsen on helpompi käsitellä sitä. Huolihirviölle voi tällöin jopa puhua.

10. ”En malta odottaa että _____”

Innostus jostakin mukavasta tulevaisuudentapahtumasta on tarttuvaa ja suuntaa lapsen huomion pois oman kehon tarkkailusta.

11. ”Laitetaan sinun huolesi hyllylle sillä aikaa kun me _____ (esimerkiksi kuunnellaan lempilaulusi, juostaan korttelin ympäri, luetaan tarina).”

Joskus lapset kokevat, että he joutuvat kantamaan ahdistusta mukanaan, kunnes ahdistusta aiheuttava tilanne on ohi. Heitä auttaa ajatus, että huolen voi laittaa tauolle, kun tehdään jotain mukavaa, eikä sitä tarvitse ajatella koko aikaa. Tämä on erityisen hyödyllistä silloin, kun lasta ahdistaa tulevaisuuden tapahtuma, johon hän ei voi vaikuttaa.

12. ”Tämä tunne menee ohi. Tehdään olomme mukavaksi siksi aikaa.”

Kun olo tehdään mukavaksi, se rauhoittaa sekä kehoa että mieltä. Mieti, mikä tekee sinun lapsesi olosta oikein mukavan.

13. ”Opetellaan siitä lisää.”

Auta lasta tutkimaan pelkoaan kysymällä häneltä siitä lisää niin pitkään kuin on tarvetta. Tieto tuo usein lapselle voiman tunnetta.

14. ”Lasketaan ____”

Harhauta lasta ahdistuksen tunteesta pyytämällä häntä laskemaan jotakin ympärillään; esimerkiksi ihmiset, joilla on saappaat jalassa, lasten määrä, tai monta hattua on näkyvissä. Tekniikka vaatii lapsen huomiota ja ajattelua, mikä harhauttaa häntä tehokkaasti.

15. ”Haluan sinun kertovan minulle, kun 2 minuuttia on mennyt.”

Toinen harhautustekniikka on se, että lapsi keskittyy katsomaan kellosta ajankulua.

16. ”Laita silmäsi kiinni. Kuvittele tämä…”

Auta lastasi kuvittelemaan jokin ihana, turvallinen paikka. Kun lapsi kuuntelee tarkkaavaisesti, ahdistuksen fyysiset oireet lieventyvät.

17. ”Minäkin pelkään/ahdistun/huolestun joskus. Se ei ole hauskaa”.

Empaattinen suhtautumistapa auttaa lastasi. Lapsi voi myös kiinnostua keskustelemaan siitä, miten sinä olet toiminut aiemmin hankalassa tilanteessa.

18. ”Otetaan esiin meidän rauhoittumislista.”

Ahdistuksen aikana lapsen on vaikea ajatella. Tehkää valmiiksi lista lastasi rauhoittavista ajatuksista ja tekemisistä, jotta voitte ottaa sen avuksi ahdistuksen aikana.

19. ”Et ole yksin tunteesi kanssa.”

Lasta auttaa ajatus siitä, että ahdistuksen tunne on universaali ja hän ei ole outo tuntiessaan ahdistusta.

20. ”Kerro minulle pahin asia, mitä voi tapahtua.”

Kun lapsi on miettinyt pahimman asian, miettikää kuinka todennäköistä on, että se tapahtuisi. Miettikää sitten paras asia, mitä voisi tapahtua. Kysy lopuksi, mikä on todennäköisin asia, mikä tapahtuu. Tämä auttaa lasta miettimään loogisesti ahdistuksen aikana.

21. ”Joskus huolissaan olo on hyödyllistä.”

Lapsen on hyvä ymmärtää, että kaikki tunteet ovat hyödyllisiä ja niillä on aikansa ja paikkansa. Hänessä ei ole mitään vikaa, vaikka hän tuntee ahdistusta.

22. ”Mitä puhekuplasi sanoo?”

Jos lapsesi tykkää sarjakuvista, kuvitelkaa, mitä hänen päänsä yllä voisi lukea tilanteessa. Tämä auttaa laittamaan tunteet perspektiiviin.

23. ”Yritetään löytää todisteita.”

Ahdistus luo usein vääristyneitä ajatuksia. Auta lasta etsimään todisteita, jotka joko kumoavat tai vahvistavat hänen ajatuksensa.

24. ”Aloitetaanpa väittely.”

Leikkikää väittelyä niin, että toinen on ahdistuksen aiheuttavaa ajatusta vastaan ja toinen puolesta. Tämä harjoitus on usein lapsille mieluinen ja opettaa myös sinulle paljon lapsen ajatusprosessista.

25. ”Mikä on ensimmäinen osanen, mistä meidän täytyy olla huolissaan?”

Usein ahdistus on määrämätön möykky lapsen mielessä. Auta lasta pilkkomaan ahdistus palasiin ja miettimään, mikä palanen on olennainen.

26. ”Listataan kaikki ihmiset, joita sinä rakastat.”

Keskittymällä rakkauden tunteeseen, ahdistuksen tunne vähenee.

27. ”Muistatko milloin…”

Muistuta lasta niistä kerroista, kun hän on onnistunut. Itsevarmuus auttaa lasta voittamaan ahdistuksen.

28. ”Olen sinusta ylpeä jo nyt!”

Lasta auttaa se, että vanhempi viestittää olevansa ylpeä lapsen ponnisteluihin – lopputuloksesta välittämättä. Etenkin itsekriittisille perfektionisteille tämä tuo usein mielenrauhaa.

29. ”Mennään kävelylle.”

Liikkuminen on hyvää lääkettä ahdistuksen tunteelle. Keksikää tapoja liikkua ahdistuksen aikana; hyppiä, kävellä, juosta, venytellä.

30. ”Katsotaan, kun ajatuksesi leijailee ohi.”

Auta lastasi ajattelemaan, että ahdistus on kuin sadepilvi. Se leijailee ajan kanssa ohi.

31. ”Otan syvään henkeä”.

Rauhoittava hengitys tarttuu. Auta lasta rauhoittumaan hengittämällä itse syvään. Voit pitää lasta sylissäsi, jolloin hän tuntee hengityksesi tahdin.

32. ”Miten voin auttaa?”

Anna lapsen johtaa tilannetta ja kertoa, mitä rauhoittumistekniikkaa hän haluaisi käyttää.

33. ”Tämä tunne menee ohi.”

Ahdistuksen tunne tuntuu lapsesta siltä, kuin se ei koskaan loppuisi. Muistuta lasta siitä, että tunne menee ohi.

34. ”Puristellaan tätä stressipalloa yhdessä”

Stressipallon puristelu tai muu käsillä nyplääminen rauhoittaa kehoa. Kokeilkaa, minkälainen stressipallo voisi lapsella toimia ahdistuksen aikana.

35. ”Näen, että Huoli Hemmo on taas huolissaan. Opetaan sille, ettei tarvitse huolehtia.”

Etenkin pienen lapsen voi olla helpompi kohdata ahdistus kuvittelemalla sille hahmo. Voitte opettaa rauhoittumistekniikoita vaikka Huoli Hemmolle.

36. ”Tiedän, että tämä on vaikeaa.”

Lapsen tunteen kohtaaminen on tärkeää. Lapsi kokee tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi.

37. ”Minulla on sinun tuoksukaveri tässä näin.”

Tuoksut voivat rauhoittaa ahdistunutta lasta. Tuoksuja voi laittaa vaikka pehmoleluun tai kaulakoruun. Kokeilkaa, mikä tuoksu on lapselle rauhoittavaa, usein oman vanhemman tuttu tuoksu on paras.

38. ”Kerro minulle siitä.”

Anna lapsen rauhassa kertoa tunteistaan ja ajatuksistaan. Jutteleminen voi tuoda lapselle mieleen myös ratkaisuehdotuksia tilanteeseen.

39. ”Olet niin rohkea!”

Auta lasta näkemään, että hän pystyy voittamaan tilanteen. Rohkeus ei ole pelon vastakohta. Rohkea pystyy toimimaan silloinkin, kun pelottaa.

40. ”Mitä rauhoittumistekniikkaa haluat käyttää nyt?”

Jokainen ahdistusta herättävä tilanne on erilainen. Anna lapsen itse päättää, mikä rauhoittumistekniikka sopii hetkeen parhaiten.

41. ”Pääsemme tästä yli yhdessä.”

Tukesi auttaa lasta kestämään ahdistuksen tunteen yli.

42. ”Mitä sinä tiedät tästä pelottavasta asiasta?”

Jos lapsesi on usein ahdistunut ja pelokas, tutkikaa hänen pelkojaan silloin, kun hän on rauhallinen lukemalla kirjoja ja juttelemalla. Ahdistuksen tullessa anna lapsen kertoa oppimastaan. Tämä tuo lapselle toimijuuden tunnetta.

43. ”Mennään sinun lempipaikkaasi.”

Luokaa lapselle rauhoittava mielikuva hänen lempipaikastaan silloin, kun hän on rauhallinen. Paikan visualisoiminen  ahdistuksen aikana rauhoittaa lasta tehokkaasti.

44. ”Mitä tarvitset minulta?”

Lapsi voi tarvita sinulta esimerkiksi halausta, omaa rauhaa tai ratkaisuehdotuksen. Kysymällä suoraan sinun ei tarvitse arvailla, mitä lapsesi tarvitsee.

45. ”Jos antaisit tunteellesi värin, minkä värinen se olisi?”

Tunteesta puhuminen voi olla vaikeaa ahdistuksen aikana. Tunteen värin ajatteleminen taas voi olla lapselle aika helppoa. Jatka kysymällä miksi tunne on sen värinen.

46. ”Anna minun halata sinua.”

Vanhemman hellä ja rakastava kosketus lievittää lapsen ahdistusta voimakkaasti. Miettikää, millainen kosketus tuntuu lapsesta hyvältä.

47. ”Muistatko, kun onnistuit?”

Muistelkaa kertaa, jolloin lapsi on onnistunut. Tämä rohkaisee lasta näkemään omat kyvyt.

48. ”Auta minua siirtämään tätä seinää.”

Kova fyysinen ponnistus, kuten seinän puskeminen lievittää kehon jännitystä ja rauhoittaa.

49. ”Kirjoitetaan uusi tarina.”

Lapsellasi on mielessä tarina omasta tulevaisuudestaan, joka ahdistaa häntä. Hyväksy lapsesi ajatukset tulevaisuudesta ja auta häntä sitten keksimään muutamia vaihtoehtoisia juonia ja lopputuloksia tarinaan.

Lähde: gozen.com & Renee Jainn

Valitse näistä lauseista parhaiten lapsellesi sopivat ja kirjoita ne itsellesi muistiin hankalia tilanteita varten. Muista, että rauhallisuutesi tarttuu lapseen ja rauhoitat ahdistuneen lapsen !

Mitä ajatuksia teksti herätti sinussa? Millä keinoin sinä rauhoitat ahdistuneen lapsen? Kommentoi alle! Jos ajattelet kirjoituksesta olevan hyötyä muillekin, jaa sitä eteenpäin! FamilyBoostia voi seurata myös Facebookissa ja Twitterissä. Mukavaa, kun löysit seuraamme!

Haluatko lisää vinkkejä siihen, miten rauhoitat ahdistuneen lapsen? Hyvät tunnetaidot suojaavat lasta vaikeissakin elämäntilanteissa. Mikäli kaipaat tukea lapsen tunnesäätelytaitojen kehittymiseen, osallistu suositulle verkkokurssille!

kiukkukohtaukset

Lue lisää:

Lapsen pelot ja ahdistuneisuus ja niiden ymmärtäminen

Lapsen ahdistuneisuus ja vanhemman reagointi

Eroahdistus kesytykseen: Äitiii älä jätä!

Eroahdistus kuriin: Askarrelkaa yhdessä Ajattelen sua -korut!

Kerro kaverille:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Follow Julia Pöyhönen:

Julia Pöyhönen on perheiden kanssa työskentelyyn erikoistunut psykologi.

Kommentoi

css.php