Vanhemman kysymys: Lapseni jää ulkopuolelle

with Ei kommentteja
Lapseni jää leikeistä ulkopuolelle. Miten pitäisi suhtautua lapsen kaverisuhteissa siihen, että kaikki eivät mahdu leikkiin mukaan? Tyttärelleni käy usein niin, että hän on sopinut treffeistä ystävänsä kanssa koulun jälkeen, mutta myöhemmin selviää, että kaveri onkin sopinut jonkun toisen kanssa ja mukaan ei enää mahdu. Mitä voisin tässä tilanteessa tehdä?
ulkopuolelle

Onpa tyttäresi joutunut todella ikävään tilanteeseen. Työssäni kuulen usein vastaavanlaisia tilanteista, etenkin juuri tyttöjen kaverisuhteissa. Jostain syystä tyttöjen on välillä hyvin haastavaa olla ryhmissä ja he kokevat herkästi oman paikkansa uhatuksi kavereiden silmissä. Tästä syntyy ilmiö, jossa kavereita ”omitaan” ja muita jätetään välillä kylmästikin ulkopuolelle.

Kyse ei yleensä ole niinkään siitä, että ulkopuolelle jätettyjen lasten kanssa ei haluttaisi olla, vaan enemmänkin harkitsemattomasta yrityksestä vahvistaa omaa paikkaansa kavereidensa mielessä. Jos kaveriporukkaan on päässyt livahtamaan tällainen ”omimisilmiö”, se voi synnyttää lapsissa jopa paniikinomaisia tunteita, kun yrittää nopeasti löytää itselleen seuraa koulun jälkeen ennen kuin kukaan muu ehtii. Muiden hylkimisestä voi tulla myös kaverisuhteessa yhdistävä asia; ”eihän me nyt ainakaan ton kanssa olla”. Tällaisessa tilanteessa yksittäisen lapsen on vaikea yrittää saada muiden päätä käännettyä niin, että kaikki otettaisiin mukaan, koska pelko siitä, että tekee jotakin väärin ja joutuu itse hyljeksityksi on suuri.

Tutkimuksissa on todettu, että ryhmästä ulosjääminen aktivoi aivoissa samoja alueita kuin fyysinen kipu. Ulkopuolelle jättäminen voi olla myös kiusaamisen muoto, jolloin siihen tulee suhtautua kuin mihin tahansa muuhunkin kiusaamiseen. Ulkopuolisuuden kokemukset on siis syytä ottaa aina vakavissaan, ne ovat lapselle todella rankkoja! Kaikkia ei voi pakottaa leikkimään yhdessä, mutta jokainen lapsi tarvitsee kaverin ja kokemuksen siitä, että kuuluu ryhmään. Kiusaamista taas ei tule koskaan hyväksyä tai katsoa vierestä.

ulkopuolelle

Mitä vanhempi voi tehdä, ettei kukaan jää ulkopuolelle?

1 Juttele muiden vanhempien kanssa
Yleisellä tasolla voisin sanoa, että kyseessä on niin voimakas ja hankala ilmiö, että lapset tarvitsevat aikuisten apua sen selvittämiseen. Ota yhteyttä muiden lasten vanhempiin. Selitä tilanne omasta näkökulmastasi, miten se sinulle näyttäytyy ja miltä omasta lapsestasi tuntuu. Yritä välttää syyllistämistä ja sen sijaan keskittyä keksimään myönteisiä ratkaisuja tilanteelle.  Tärkeää on yrittää puhua asiasta rauhallisesti ja ketään syyttämättä, jotta kaikki osapuolet pysyvät vastaanottavaisina ja pystyvät myös keksimään ratkaisuita tilanteeseen.
Jos vanhemmat pystyvät keskenään keskustelemaan ja ymmärtämään asian kaikkien lasten näkökulmasta, tämä ymmärrys siirtyy vanhempien kautta myös lapsiin. Toisaalta vanhemmat pystyvät varmistamaan, että heidän lapsensa eivät hyljeksi ketään. Vanhemmat voivat esimerkiksi sopia jostakin sellaisesta tavasta toimia kaverikyläilyjen suhteen, mikä tuntuu kaikista riittävän hyvältä ja pitää siitä kiinni. Voitte myös sopia siitä, että ilmoitatte toisillenne jatkossakin, jos jotakin ikäviä tilanteita lasten välillä syntyy.
Minulla on kokemuksia siitä, että vanhempien hyvällä yhteistyöllä tällaiset vaikeatkin ilmiöt on saatu nopeasti kitkettyä  ja löydetty kaikkien kannalta mukavia tapoja toimia kaverisuhteissa.
2 Juttele lasten kanssa
On tärkeää ottaa lapsetkin mukaan keskimään ratkaisuja tilanteeseen. Lasten kanssa voi jutella yhdessä tai jokainen vanhempi voi jutella oman lapsensa kanssa asiasta. Yhdessä juttelemalla voi selvitä syitä sille, minkä vuoksi lapsi on joskus jättänyt muita ulkopuolelle ja niitä voi yhdessä käydä läpi. Voitte yhdessä jutella siitä, kuinka ikävältä ulosjääminen tuntuu.  Laita lapsi keksimään ratkaisuja sille, ettei kukaan jäisi ulkopuolelle. Myös lasten kanssa keskustellessa on tärkeää välttää syyllistämistä ja yrittää ymmärtää asiaa kaikkien näkökulmasta.
3 Juttele opettajan kanssa
Omimisilmiöt rehottavat usein koulu- ja päiväkotiryhmissä. Tällöin on tärkeää, että myös opettaja tietää  asiasta, jotta hän voi keskustella ilmiöstä luokassa ja olla mukana auttamassa lapsia toimimaan mukavalla tavalla toisiaan kohtaan. Jos ulkopuolelle jättämisessä on kyse kiusaamisesta, mikä tapahtuu kouluajalla, on koululla velvollisuus olla mukana selvittämässä asiaa ja tekemässä sille lopun.
   ulkopuolelle

Lue myös:

Kerro kaverille:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Follow Julia Pöyhönen:

Julia Pöyhönen on perheiden kanssa työskentelyyn erikoistunut psykologi.

Kommentoi

css.php