Apua, lapseni ei syö! Miten selättää lapsen syömisongelmat?

with Ei kommentteja

Lapsen syömisongelmat voivat alkaa jo synnytyslaitoksella. Kun kyse on toiminnasta, joka pitää yllä elämää, on ymmärrettävää, että ohimenevätkin vaiheet, joissa lapsi kieltäytyy syömästä, ovat vanhemmalle hyvin stressaavia.

Lapset ovat syntymästään lähtien hyvin erilaisia siinä kuinka paljon he syövät ja kuinka usein heillä on nälkä. Temperamentti vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka rytminen lapsi on syömisessään, toisessa ääripäässä lapsi, jonka nälkä tulee aina kuin kellosta katsottuna samaan aikaan ja toisessa ääripäässä lapsi joka syö milloin sattuu ja määrätkin vaihtelevat. Myös esimerkiksi kokeilunhalu ja avoimuus uusille kokemuksille on yhteydessä temperamenttiin.

Toisaalta niin kaikkiin lapsiin kuin aikuisiinkiin vaikuttavat myös olosuhteet. Esimerkiksi kipeänä ruoka ei maistu ja kiire, stressi ja väsymys vaikuttavat myös ruokahaluun.

Eri ikävaiheet vaikuttavat myös lapsen syömiseen. Syitä ruokahalun muuttumisen taustalla voi olla vaikka hampaidentulo tai kehityskausi, jossa opitaan uusia taitoja. Muutokset elämässä (esimerkiksi sisaruksen syntyminen tai muutto) voivat aiheuttaa lapsen kehityksessä taantumista, jolloin lapsi vaikuttaa hetkellisesti ikäistään pienemmältä, myös ruokailutavoissaan.

Koska syöminen on yksi harvoista asioista mihin pienikin lapsi pystyy itse vaikuttamaan, siitä voi joskus tulla myös vallanväline esimerkiksi uhmaiässä. Lapsi huomaa äkkiä, että syömisestä kieltäytyminen antaa hänelle paljon valtaa ja voi joskus säädellä syömistään sen vuoksi.

On tärkeää muistaa, että oli syömisongelmien syy missä tahansa, lapsi söisi kyllä, jos se olisi hänelle helppoa. Lapsi ei siis kiusallaan (edes uhmaiässä) jätä syömättä, vaan ongelmavyyhti on tätä monisyisempi. Syömisongelmat selättyvät suurimmalla osalla lapsista vanhempien avulla, ajan kuluessa ja harjoittelemalla syömistä!

Vanhemman ymmärrys ja kärsivällisyys ovat tässäkin asiassa ensisijaisia. Alla on esitelty muutamia vinkkejä, joiden avulla lapsen syömistä voidaan tukea. Mikäli syömisongelma on vaikea, on syytä kuitenkin hakea lapselle apua.

lapsen syömisongelmat

Lapsen syömisongelmat: Miten saan lapseni syömään?

  • Vaikka ruokailutilanteet saattavat jo etukäteen stressata sinua, yritä luoda miellyttävä ja kiireetön ruokailuhetki. Mieti, miten saat pidettyä omat hermot hallussa ja huomion suunnattua vaikkapa keskusteluun päivän tapahtumista sen sijaan, että katselet ahdistuneena lapsen syömistä (tai syömättömyyttä).
  • Tarkkaile lapsen ruokailurytmiä. Milloin lapsi syö eniten? Milloin vähiten? Pidä huolta, ettei ruokahaluun vaikuta liikaa esimerkiksi aterioiden välillä juotu maito tai mehu.
  • Lasta auttaa se, että perheessä ei ole paineita siitä, että lautanen pitää aina syödä tyhjäksi. Voit minimoida ruoan poisheittämistä sillä, että annat lapselle ihan pieniä annoksia ja annat lisää ruokaa, kun lapsi on saanut syötyä ja haluaa lisää. Tämä lisää myös lapsen motivaatiota syömiseen, kun hän saa onnistumisen kokemuksia – minä söin kaiken!
  • Rauhoita ruokailutilanne vain syömistä ja juttelua varten. Laittakaa telkkarit ja kännykät syömisen ajaksi pois. Lapset harhautuvat helposti syödessä muutenkin ja laitteet ovat niin koukuttavia, että fokus syömisestä unohtuu nopeasti.
  • Jos lapsi on pahantuulinen ennen ruokailua tai sen aikana, auta häntä rauhoittumaan. Kirkuvaa lasta ei saa syömään. Rauhoita lapsi totutulla menetelmällä vaikka ottamalla syliin ja puhelemalla rauhoittavasti. Jatkakaa syömistä vasta, kun lapsi on rauhoittunut. Mikäli lapsi ei rauhoitu, syöminen kannattaa sillä aterialla jättää väliin.
  • Syö lapsen kanssa, ainakin istu vieressä. Lapsi oppii mallista kaiken – myös syömisen. Syö siis mielellään aina lapsen kanssa, keskittyen omaan syömiseen ja rupattelemalla lapsen kanssa. Näin syömiseen yhdistyy mukava tunnelma.
  • Ota lapsen maku ja toiveet huomioon. Jos lapsella on valikoiva maku ja syömisestä ollaan huolissaan, on parempi tarjota lapselle maistuvia ruokia, kun hakata päätä seinään uusien ruokalajien kanssa.
  • Kun kokeilette uusia ruokalajeja tai ruoka-aineita, anna lapselle ihan pieni annos kerrallaan ja yhdistä ateriaan jotain lapselle tuttua ja mieluista. Muista, että uuteen makuun tottuminen vie usein monta maistelukertaa!
  • Anna lapsen valita mahdollisuuksien mukaan jotakin ruokapöydästä. Esimerkiksi ottaako hän tomaattia vai kurkkua. Sinä määrittelet, että lapsi syö vihanneksia, mutta lapsi saa valita, mitä hän syö. Valinnanvapaus tekee lapsesta yhteistyökykyisemmän.
  • Ota lapsi mukaan laittamaan ruokaa. Yhteinen projekti lähtee ruokalajin valinnasta. Käykää yhdessä kaupassa ja ota lapsi mukaan kokkaamaan taitotason mukaan. Jokainen ruokahetki voi olla lapselle myös seikkailu ja lapsen osallistaminen tutustuttaa hänet ruoan maailmaan ihan uudella tavalla. Lapset yleensä tykkäävät syödä ruokaa, jonka laitossa ovat olleet itse mukana.
  • Jos lapsi ei syö, älä tee siitä numeroa. Lopettakaa ruokailu ilman kommenttia asiaan liittyen. Näin syömisestä kieltäytymisestä ei tule lapselle vallanvälinettä.
  • Auta lasta keskittymään ruokapöydässä istumiseen, esimerkiksi munakellon avulla. Voitte määritellä, että ruokapöydässä istutaan ja syödään 15 minuuttia, jonka jälkeen saa nousta (oli syönyt tai ei). Ajan rajaaminen voi hyvinkin todennäköisesti lisätä lapsen motivaatiota syömiseen.
  • Kehu ja kiitä. Näytä lapsellesi, että olet ylpeä ja iloinen siitä, että hän ruokailee kanssasi tai yrittää syödä vaikka syöminen on hänelle haastavaa. Katso täältä vinkit kehumiseen.
  • Jos syömisongelma on hankala, voi kuitenkin olla parempi tekniikka olla kiinnittämättä syömiseen huomiota. Voi olla, että lapselle on helpompaa se, ettet kommentoi syömistä ollenkaan, sen sijaan että kehuisit häntä siitä, että hän syö. Tunnet lapsesi parhaiten, joten tiedät, miten lastasi kannattaa kehua ja kiittää!
  • Joitakin lapsia palkintotaulukko motivoi harjoittelemaan uutta vaikeaa asiaa. Tulosta täältä teille palkintotaulukko ohjeineen.
  • Jos ongelmana on valikoiva syöminen, tehkää uusien ruokalajien maistelusta peli! Tehkää yhdessä vaikka kalenteriin koko perheen haaste, jossa laitetaan aina päivittäin tai viikottain jokin uusi ruoka-aine (esim. mauste, vihannes, hedelmä) haasteen kohteeksi. Voitte valita uudet ruoka-aineet yhdessä ja vaikka piirtää ne kalenteriin. Miettikää, miten palkitsette itsenne urheasta kokeilusta tai miten maistelusta voidaan tehdä erityisen hauskaa. Käytä luovuuttasi!

lapsen syömisongelmat

Lapsen syömisongelmat jatkuvat: Milloin apua?

Lapset ovat erilaisia siinä, kuinka paljon ravintoa he tarvitsevat tunteakseen itsensä kylläisiksi ja energisiksi. Tähän vaikuttaa muun muassa geenit ja aineenvaihdunta. Sen takia lasten vertailu syömisasiassakaan ei ole järkevää. Kuitenkin jos lapsen syöminen on toistuvasti poikkeavaa ja lapsen paino ei kasva tai se vähenee, on syytä puuttua tilanteeseen.

Koska melkein kaikilla lapsilla tulee vaiheita, jolloin syöminen on hankalampaa, ajatellaan, että tarkempia selvittelyjä ryhdytään tekemään, jos syömisongelma on kestänyt vähintään kolme kuukautta. Toki äkillinen laihtuminen tai totaalinen kieltäytyminen ruoasta ovat niin hälyttäviä merkkejä, että apua on saatava välittömästi.

Mikäli koet, että kaikki kotikonstit on kokeiltu ja edelleen ruokailu on todella vaikeaa, hae rohkeasti apua. Lapsen iästä ja tilanteesta riippuen tukea saa neuvolasta, kouluterveydenhuollosta, terveyskeskuksesta, perheneuvolasta tai erikoissairaanhoidosta.

Lapsen syömisongelmat ja niiden syyt voivat olla moninaiset ruoka-aineallergiasta käytöshäiriöön. Sen vuoksi asian selvittely ammattilaisten kanssa on usein tarpeellista ja toivottua!

Mitä ajatuksia teksti herätti sinussa? Miten olet ratkaissut lapsen syömisongelmat? Kommentoi alle! Jos ajattelet kirjoituksesta olevan hyötyä muillekin, jaa sitä eteenpäin! FamilyBoostia voi seurata myös Facebookissa ja Twitterissä. Mukavaa, kun löysit seuraamme!

Lue myös:

5 vinkkiä ruokapöytään!

Kerro kaverille:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Follow Julia Pöyhönen:

Julia Pöyhönen on perheiden kanssa työskentelyyn erikoistunut psykologi.

Kommentoi

css.php