Kuvatuki helpottaa arjen rutiineja

Kuvatuki on oivallinen arjen apuväline. Kuvatuella tarkoitetaan sitä, että sanallisten ohjeistuksen lisäksi kuvat ohjaavat lapsen toimintaa. Kuvia käytetään paljon toiminnan apuna esimerkiksi päiväkodissa, missä esimerkiksi jokaiselle päiväohjelman osaselle voi olla oma kuvansa. Kuvia voi käyttää rutiinien apuna myös kotona. Tässä tekstissä puhumme siitä, miksi, miten ja millaisia kuvia arjessa voi käyttää toiminnan apuna.kuvatuki

Nyky-yhteiskuntamme on hyvin kielellisesti painottunut. Lapselta edellytetään kykyä omaksua kielellistä informaatiota nopeasti ja taitavasti. Kotona vanhemmat antavat ohjeet usein sanallisesti ja koulussakin oppiminen pohjautuu paljon siihen, että lapsi kuuntelee opettajan sanallista opetusta ja toimintaohjeita. Ei ole kuitenkaan lainkaan tavatonta, että lapsen on vaikea vastaanottaa sanallisia ohjeita. Aina ei suinkaan ole kyse varsinaisesta kielellisen prosessoinnin vaikeudesta. Monelle vanhemmalle on varmasti tuttua, että taaperon kanssa pelkät sanat eivät riitä: käsky ”tule pois sieltä” vaatii usein myös lempeää kehollista ohjausta. Kielellisten ohjeiden vastaanottaminen saattaa myös vaikeutua, jos lapsella on keskittymispulmia tai hän on muuten vaan temperamentiltaan aktiivinen ja vilkas.

Aamu- ja iltarutiinit vaativat paljon asiasta toiseen siirtymistä (esimerkiksi iltapalalta hampaidenpesuun, hammaspesulta yöpuvun vaihtamiseen ja niin edelleen), mikä aiheuttaa monessa lapsessa levottomuutta tai jumiutumista. Lapsi saattaa myös jäädä haaveilemaan omiin ajatuksiinsa, jolloin toiminta keskeytyy ja vanhemman hermot kiristyvät. Kuvatuki on tehokas arjen rutiinien sujuvoittaja, sillä se konkretisoi lapselle sanoja selkeämmin, mitä häneltä odotetaan.

kuvatuki

Miten kuvatuki toimii?

Kuvatuki on siis hyödyllinen apuväline arkirutiinien sujuvoittamiseksi. Näin otat kuvat käyttöön:

  1. Valitse, missä arjen osasessa haluat kuvia hyödyntää. Aiheuttaako tällä hetkellä perheessä eniten päänvaivaa esimerkiksi aamurutiinit, kouluunlähtö, vaatteiden pukeminen, läksyjenteko tai iltarutiinit?
  2. Mieti, mistä osista valitsemasti toiminto koostuu. Iltarutiineihin voi esimerkiksi kuulua iltapala, pesulla käyminen, yöpuvun vaihto ja iltasatu, pukemiseen taas jokaisen vaatekappaleen pukeminen.
  3. Kerro lapselle, että haluat ottaa kuvat valitsemasi toiminnon tueksi.
  4. Tehkää kuvakortit. Jokaista toiminnon osaa (esim. hammaspesu) vastaa yksi kuvakortti. Lapsi voi piirtää kuvat, sinä voit piirtää ne, voitte leikata kuvat lehdestä tai mitä nyt keksittekään! Jos et ole itse askartelijatyyppiä tai kaipaat vinkkejä siihen, millaisia kuvia voisi arjessa käyttää, Papunet on tutustumisen arvoinen nettisivu ja oivallinen työkalu.
  5. Laittakaa kuvakortit näkyvälle paikalle esimerkiksi lapsen huoneeseen tai jääkaapin oveen. Laittakaa kuvat siihen järjestykseen, jossa osat tehdään.
  6. Kannusta lasta seuraamaan omaa etenemistään esimerkiksi iltarutiineissa kuvien kautta. ”Katso, nyt olet tehnyt jo nämä kaksi osaa, hyvä! Enää nuo kaksi jäljellä. Mitä teet seuraavaksi?”

VINKKI! Kuvien käyttöön voi myös yhdistää palkitsemista. Tehkää kuvakorteista peli, jossa jokainen toiminnon osa on yksi askel pelissä eteenpäin. Kun kaikki osat on suoritettu, pääsee pelissä maaliin. Maalissa vanhemmalta voi saada palkinnoksi vaikka ylävitosen tai tarran. Usein lapset innostuvat tällaisista peleistä ja haluavat yrittää parhaansa. Pelin teho ei ehkä säily monta viikkoa, mutta se voi auttaa teidät juuri sen hankalimman vaiheen yli, ja siksi sitä kannatta kokeilla! Uudet toimintatavat vaativat aina toistoa vakiintuakseen uusiksi tavoiksi toimia.

Ovatko siirtymät lapselle vaikeita? Lue lisää: Lähdön hetki – miten auttaa lasta siirtymätilanteissa?

Kerro kaverille:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Follow Psykologi Heidi Livingston:

Heidi Livingston on perheiden kanssa työskentelyyn erikoistunut psykologi.

Latest posts from

Kommentoi

css.php